понеділок, 26 червня 2017 р.

Перелік документів, необхідних для психолого-педагогічного вивчення дитини

       
У психолого-медико-педагогічній консультації батьки мають пред’явити такі документи:      
 -  паспорт батьків;
-  свідоцтво про народження дитини;
- Історія розвитку дитини (форма 112/о затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження форм облікової статистичної документації, що використовується в поліклініках (амбулаторіях)» від 27.12.1999 № 302);
 - Індивідуальна програма реабілітації дитини-інваліда (форма затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження форм індивідуальної програми реабілітації інваліда, дитини-інваліда та Порядку їх складання» від 08.10.2007 № 623) (якщо дитина з інвалідністю) 

          Також батьки мають надати такі документи: 
  • Картка стану здоров’я і розвитку дитини;
  • зошити з рідної мови, математики (якщо дитина навчається), малюнки 
  • висновки шкільної психолого-медико-педагогічної комісії про динаміку та якість засвоєння знань дитиною під час випробувального навчання (якщо таке було);
  • документи про додаткові обстеження дитини (якщо такі є);
  • витяг з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації (для проходження вивчення в центральній психолого-медико-педагогічній консультації);
  • письмова згода батьків або осіб, які їх замінюють, щодо надання дозволу на обробку персональних даних дитини, отриманих у процесі психолого-педагогічного вивчення.

       ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Батьки обов’язково мають бути присутніми під час психолого-педагогічного вивчення дитини. 
    Під час психолого-педагогічного вивчення дитини спеціалісти ПМПК враховують такі чинники: 
  • вік;
  • вид порушеного розвитку (нозологія);
  • конкретний клінічний діагноз;
  • наявність супутніх відхилень;
  • стан соматичного здоров’я;
  • інтелектуальний рівень особливості психічного і фізичного розвитку;
  • потреби і можливості дитини. 

       Головною умовою підвищення якості психолого-педагогічного вивчення дитини, оцінювання її навчальних можливостей, надання необхідних роз’яснень батькам, є змістовне формулювання висновків та рекомендацій. 
       Висновки та рекомендації ПМПК мають рекомендаційний характер, тому батьки самі обирають місце здобуття освіти для своєї дитини. Зміст психолого-педагогічного висновку не містить медичного, зокрема психіатричного, діагнозу, а передбачає формулювання щодо особливостей психічного розвитку дитини та її психологічного стану з використанням лексичних засобів у контексті психолого-педагогічної термінології. При цьому у висновку в стислому викладі зазначають ті основні показники, які мають значення для розрізнення станів розумового розвитку дитини. Тому рекомендації ПМПК мають відображати напрями психолого-педагогічної роботи з дитиною, спрямовані на реалізацію потенціалу розвитку і виховання, враховуючи її індивідуальні особливості засвоєння знань, навичок, практичного та соціального досвіду 
      Психолого-педагогічне вивчення дитини, що є складовою частиною процедури консультування, здебільшого відбувається на спеціально організованих діагностичних засіданнях. Мета таких засідань — вивчення особливостей розвитку дитини, визначення освітніх потреб і адекватних навчальних засобів. 
       ПМПК може проводити виїзні засідання: у навчальних закладах за погодженням з відповідним органом управління освітою вдома за запитом і заявою батьків. Такі засідання проводять за обов’язкової участі принаймні трьох фахівців: учителя-дефектолога відповідної спеціалізації практичного психолога лікаря-психіатра.


Функції та завдання ПМПК

        Позитивного результату організації навчання дітей з особливими освітніми потребами можна досягти лише завдяки спільним зусиллям навчальних закладів, органів управління освітою, охорони здоров’я, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, психолого-медико-педагогічних консультацій.
           Триває реформування системи освіти відповідно до державної політики щодо підтримки дітей з особливими освітніми потребами, впровадження інклюзивної форми навчання. Тож інтенсивно розробляють технології задля належного задоволення освітніх потреб таких дітей на умовах рівних можливостей у єдиному освітньому просторі. 
          Особливості діяльності ПМПК визначені Положенням про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України, Академії педагогічних наук України від 07.07.2004 № 569/38 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Національної академії педагогічних наук України від 23.06.2011 № 623/61). 
                 Функції психолого-­медико­-педагогічної консультації 
           Основні функції ПМПК — консультативна та методична. 
Зокрема, задля виконання своїх завдань ПМПК: тісно співпрацює зі шкільними психолого-медико-педагогічними комісіями, надає їм методичну допомогу вивчає перспективний досвід (консультантів, районних (міських) консультацій, шкільних психолого-медико-педагогічних комісій) щодо організації навчання дітей з особливими освітніми потребами консультує батьків з різних питань, надає їм психолого-педагогічну допомогу щодо розвитку, виховання та навчання дітей. Окрім того, ПМПК виконує такі функції, як: психолого-педагогічна корекційно-розвиткова аналітична прогностична профілактична просвітницька. Консультативна функція Консультативна функція є провідною в діяльності ПМПК. Фахівці надають поради, рекомендації батькам та їхнім дітям, працівникам навчальних закладів, органів управління освітою, методичних служб, служб у справах дітей, спеціалістам інших сфер (соціального захисту, прокуратури, суду, засобів масової інформації тощо). 
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Лише з ініціативи батьків відбувається первинне консультування щодо особливостей розвитку їхньої дитити. Теми для консультацій можуть бути різними, однак найпоширеніша серед них — вибір можливих форм і методів навчання, зокрема інклюзивного (інтегрованого), у поєднанні з реабілітаційними заходами соціальної адаптації та інтеграції в суспільне життя дітей з особливими освітніми потребами. ПМПК надає консультативну допомогу щодо: відкриття та комплектування спеціальних класів змісту навчання та корекційно-розвиткової роботи з дітьми. Методична функція Оскільки ПМПК є методичною установою, то вона тісно співпрацює з педагогічними колективами навчальних закладів задля: поліпшення якості навчально-виховного процесу розвитку дітей з урахуванням їхніх освітніх потреб. 
            До складу ПМПК входять спеціалісти, які можуть надавати кваліфіковані рекомендації щодо змісту, форм і методів навчання з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності кожної дитини з особливими освітніми потребами. 
            ПМПК надає науково-методичну допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів з питань інклюзивного (інтегрованого) навчання та створення оптимальних умов для реалізації потенційних можливостей, розвитку здібностей, обдарувань, здобуття якісної освіти дітьми з особливими освітніми потребами. 
           Слід зазначити, що одним із напрямів діяльності ПМПК є підвищення професійного рівня фахівців, що передбачає, зокрема: надання методичної допомоги під час здійснення діяльності і виконання посадових обов’язків працівниками ПМПК сприяння підвищенню кваліфікації організацію нарад, методичних об’єднань, науково-практичних конференцій, семінарів-практикумів, професійних клубів (тематичних лекторіїв), тренінгів тощо. 
       Психолого-­педагогічна функція ПМПК проводить психолого-педагогічне вивчення, оцінює труднощі та потенційні можливості розвитку дітей з особливими освітніми потребами віком до 18 років, які мають ознаки ризику виникнення труднощів пізнавальної діяльності та поведінки. Якщо у дитини порушене формування пізнавальної діяльності згідно з віковими нормами, їй складно засвоювати знання, уміння, навички, суспільний досвід, батьки можуть звернутися до ПМПК для консультування та психолого-педагогічного вивчення, надавши визначений перелік документів.